söndag 9 september 2012

Proteinbröd

På begäran kommer här receptet på mina proteinbullar. Eller mina och mina...jag har stulit receptet ur någon mattidning för några år sedan. Och sedan bakat det massor av gånger. Jag är inte så förtjust i kolhydrat-hysterin, visst jag testade ju LCHF förra året men det var verkligen inget för mig! Jag tror på att äta allt i måttliga mängder. I alla fall om man tränar och lever aktivt. Dessutom har jag ju barn och tror att de behöver en allsidig kost.
Nu är ju mina barn tyvärr lite kinkiga och att säga att de är stora i maten är en överdrift av astronomiska mått. Där kommer proteinbrödet in.
Jag gillar verkligen att maten är "näringstät", så att de får i sig så mycket som möjligt av det lilla de äter liksom. Ungefär av samma anledning gillar jag smoothies. Istället för att till mackan servera ett glas mjölk/juice så får de smoothie och vips har de sörplat i sig både yoghurt, mjölk och bär/frukt!
Känns mycket bättre i mitt mammahjärta!
Nu till receptet!

Proteinbröd

16 bullar eller 2 limpor

250g kikärtor (hemkokta eller på burk)
Vatten
1frp jäst
2tsk salt
1/2dl olivolja
1msk honung
5dl rågsikt
7-8dl vetemjöl special, gärna fullkorn

Mixa ärtor och 2dl  fingervarmt vatten
Tillsätt så mkt vatten att det blir 7dl
Häll över jästen och blanda
Tillsätt salt, olja, honung, rågsikt och 4dl mjöl
Arbeta in mer mjöl efterhand, allt behövs kanske inte
Knåda tills degen känns elastiskt och släpper kanterna på bunken
Jäs övertäckt i 30 min
Knåda degen lätt och dela till bullar eller limpor
Lägg dem på plåtar och jäs ytterligare 30min
Sätt ugnen på 225 grader för bullar
Grädda i 15 min i mitten av ugnen
eller
Sätt ugnen på 175 grader för limpor
Grädda i ca 25 min i nedre delen av ugnen

Lycka till
Kram
JennyBlå








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar