lördag 8 september 2012

mmmm kräftor...

När jag packat ihop på jobbet för idag ska jag bege mig till Konsum och inhandla lite attrialjer inför kvällen. Ikväll ska det nämligen ätas kräftor!
Nu är ju inte detta något ovanligt i familjen Hammars hushåll. Men i kväll vankas det sällskap, den andra familjen Hammar kommer. Patrik, Nenne, Lilly och så Oskar.
Det kommer också att ätas Tisar-kräftor kvällen till ära!
Det är Patrik & Nenne som har fiskat och är vänliga nog att bjuda på läckerheterna.
Lite gott dricka som passar till ligger redan på lut i kylen, men kräftor mättar kanske inte riktigt så lite andra läckerheter måste vi nog ha.
Jag har drygat ut de inhemska godigarna med en förpackning kinesiska. Och så tänkte jag bjuda på minipizzor, ost/salami, ost/skinka till barnen och så chevre/kantareller till oss vuxna. Mums!
Sen blir det lite sallad och diverse grönsaker.
Glass och dulce de leche till efterätt, låter väl inte så dumt ?
Visst har jag väl skrivit om dulce de leche tidigare i bloggen? Världens godaste och lättaste kolasås... Fast inte den snabbaste att göra, det tar 2-3 timmar. Men arbetsinsatsen är lika med noll.
Man slänger helt enkelt ner en eller två burkar sötad, kondenserad mjölk i en kastrull vatten och sjuder ett par timmar. Det ända man behöver göra är att se till att vattnet täcker burkarna hela tiden.
När man sen öppnar burkarna (efter att de svalnat!!) är de fyllda med den ljuvligaste kola-sås.

Oj vad jag blev sugen, nu får jag nog sätta fart. Är fortfarande kvar på jobbet och det måste nog städas av lite hemma också innan gästerna dyker upp.
Och så måste jag ju handla.
Och så måste vi ju ha lunch först (pasta med kalkon & gorgonzola?)
Och så vore det ju skönt att hinna med en löprunda med?
Och så..

Hej då!

Kram JennyBlå

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar