måndag 28 mars 2011

Dulce de leche

MUMS ! Det är jättegott. Det är jättelätt att göra. Men det går inte fort... Om ni mot förmodan inte har hört talas om denna läckra kola-sås förr (vilket ni förmodligen har eftersom recept på den står i var o varannan mattidning), så har ni missat nått. Jag tror Dulce de leche kommer från Argentina (?) Jag har velat testa länge men inte kommit mig för. Så igår när jag gjorde storkok, matlådor inför veckan, slog jag till. Jag skulle ju ändå tillbringa några timmar vid spisen. Receptet är enkelt, det enda man behöver är en burk sötad, kondenserad mjölk. Den stoppar man ner i en kastrull, häll i vatten så det täcker hela burken. Nu kokar man burken i 2-3 timmar. Häll i mer vatten efterhand, så att burken hela tiden är under vatten. Ta upp burken och skölj den med kallt vatten och låt den svalna en stund. Nu till trolleriet. Man öppnar burken och den är fylld med den läckraste, gräddigaste, smaskiga kolasås. Perfekt till glass, ugnsstekta bananer, fyllning i paj eller kaka. Jag kan tänka mig massor av andra grejer också. Kanske pannkakor ? Ha ha, det ser lite mystiskt ut på kortet. Tyvär missade jag att ta kort på vår härliga söndags-efterätt, vaniljglass med frukt och dulce de leche-sås.

Kram

JennyBlå

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar