söndag 21 november 2010

Saffransbullar med smaskig fyllning

Som jag skrev i förra inlägget har jag känt köksvärmen nästan hela dagen. Jag älskar faktiskt både att baka och att laga mat.
När smeten till laxbullarna stod i kylen, gick jag och lade på en julskiva i cd-spelaren och satte igång med saffransbullarna.
Jag orkade inte med att göra kusar, dessutom var jag sugen på riktigt samaskiga bullar. Ska man synda, ska man synda ordentligt !
Så jag tänkte tipsa om en jätte god fyllning till saffrans bröd.

Jag gör en vanlig vetedeg, fast med lite mer smör och socker i degen. Och 1gr saffran utrört i degvätskan.
När degen jäser blandar jag ihop:
100gr rumsvarmt smör
150gr riven mandelmassa
1 apelsin, skal och lite saft

Sedan kavlar jag ut degen som till vanliga bullar. Bre på fyllningen och strö över russin eller hackade, torkade fikon. Skär i bitar och lägg i bullformar. Grädda som vanligt (225-250grader ca 7 min)
Mums !
Ikäll blir det lite glögg-mys tror jag..
Äntligen börjar julen smyga sig närmare !

Kram
JennyBlå

1 kommentar:

  1. Vill smaka!!!!
    Du är ju en fantastisk bagerska...:0)

    Kram Åsa

    SvaraRadera