söndag 21 november 2010

Mumsig lax

Idag har jag varit en duktig hemmafru, inte ett dugg desperat. Jag har stått i köket nästan hela dagen. Varmt o mysigt, det snöade utanför.
Jag lagade laxbullar, eller "rosa fisk-bullar" som vi kallar det för hemma hos oss. Och det är verkligen super smarrigt. Dessutom det enda sättet att få i ungarna lax.
Recept kommer här :

400 gr skinn o benfri lax i tärningar
2-3 msk creme fraiche
2 msk maizena (eller lite vanligt mjöl)
1 ägg
några cm purjolök, strimlad
salt o vitpeppar

ströbröd och smör till stekning
potatis och ärtor att servera till

Lägg alla ingredienser i en skål och mixa med stavmixer till en ganska slät massa (det funkar väldigt bra att göra det i en matberedare oxå, men min är trasig så...)
Låt smeten vila i kylen en stund, forma sedan till lagom stora biffar. Vänd biffarna i ströbröd och stek dem gyllene i smör.


Dålig bild, god lax !

Servera med kokt potatis och ärtor.
Jag brukar också göra "rosa sås" till de rosa bullarna.
2 dl creme fraiche
1 dl mjölk
3 msk hackad dill
2-3 msk hummerfond
Blanda allt i en kastrull och låt koka ihop försiktigt i ett par minuter.
Enkelt och gott.
Och så här glad blir familen av maten...
Maken
Son nr 1
Jag

Son nr 2
Prova receptet, det är lite pyssligt men absolut inte svårt. Och jätte gott. Och funkar perfekt till matlåda om det blir nått över.
Kram
JennyBlå





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar