tisdag 19 januari 2010

Hur man nålfiltar

Jag får ofta frågor hur jag gör mina filtade smycken. Många tror att speciellt de små filtade grejerna är utklippta ur större bitar, eller att det är våtfiltat. Men det mesta jag gör är nålfiltat. Så jag tänkte visa hur det går till, det är både roligt o lätt att lära sig !
Man måste ha :
Filtningsnålar, tunna med små"hullingar"
Fin, ren, kardad ull
Ett skumgummi underlag, funkar med en "skottesvamp", om man inte vill köpa en

Alla tillbehör finns att köpa i pyssel affärer, ex Panduro eller Libe träslöjd (för alla i Hallsberg...)

Så här gör man en brosch eller väsksmycke:
1 Börja med att ta en tuss med ull
2 Stick nålen upp och ner över hela ullen. Forma ullen med nålen, för in kanterna
3 Nu börjar ullen ta form, vänd och nåla andra sidan

4 Lägg på en ny bit ull. Inte lika stor som första biten, den ska vara så tunn att man ser hjärtat under. Fortsätt att nåla, vänd då och då.
5 När hjärtat ( eller vad man valt för form) ser slätt o fint ut, känns kraftigt och hållbart och har fått den form man vill ha är det färdig nålat.
6 Nu är det bara att montera en broschnål på baksidan, med lim eller nål o tråd. Sedan sätter bara fantasin gränser för vad man vill dekorera med !

Lycka till, hoppas ni provar
Annars kan ni ju alltid komma o köpa ett nålfiltat smycke här hos mig ; )
Kram Jenny


2 kommentarer:

  1. Å tänk att man är lycklig ägare till två av dina fina hjärtan. Funderar på, om din make inte jobbar kvällar längre,eller gör han det?, då har du kanske möjlighet att följa med på nästa stickcafe, månd 8/2. Det vore väl sjutton om vi inte ska få klar din mössa.

    SvaraRadera
  2. fungerar det att använda en virknål?

    SvaraRadera