söndag 19 september 2010

Fikadax

Å idag har varit en riktig toppendag !
Blev barnfria redan på förmiddan, så jag och maken gjorde vår (förbannade) plikt och gick till vallokalen för att rösta. Vi passade på att ta en promenad, hand i hand i höstsolen.
Väl hemma fixade jag lite mat, men när jag ringde hem ungarna visade det sig att de redan blev utfodrade !
Så vi åt en lunch på tu man hand...mys!
Jag brukar ju baka matbröd på söndagar och idag passade jag på att baka lite kakor oxå.
När jag precis var färdig kom barnen hem, lagom till fikat. Med sig hade de både kusinerna och kompisar, dessutom bjöd vi hem syrran med man och kompisarnas föräldrar. Blev en hel-trevlig fika. Stundtals ganska högljudd, men trevlig.
Sånt här ska man göra oftare, liksom strunta i alla måsten och bara umgås en stund.
Jag bakade chokladskorpor och så testade jag ett nytt recept, dagen till ära.
Mjölkchokladsnittar, mmm

Det blev så här uppskattat....

Receptet kommer från den här tidningen, jag kan rekommendera den om man gillar att baka. Mkt smaskigt i den !
Receptet på mjölkchokladsnittar kommer här :
175 g smör
1/2 dl strösocker
1/2 dl muskovadosocker
3 msk sirap
5 dl mjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
150 g mjölkchoklad, grovhackad
1 Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och allt socker. Tillsätt sirap och sedan alla övriga ingredienser.
2 Knåda ihop degen och forma en rulle (eller två, då blir kakorna mindre)
Degen blir ganska tjock. Gör rullen lika lång som plåten och lägg den på ett bakplåtspapper. Platta till den lite.
3 Grädda mitt i ugnen i 20-25 min.
4 Låt längden svalna något, skär sedan i breda snittar. Låt dem svalna på plåten.
Lycka till !
Kram
JennyBlå

1 kommentar:

  1. Kolla här...

    http://minspiration.blogspot.com/2010/09/wooly-jewels.html

    SvaraRadera