söndag 23 januari 2011

Knäckflarn, ååå så gott !

Idag står stor-bak på schemat. Och det är inte min bakdel jag syftar på... Vi har två födelsedagar i vår familj med bara 9 dagar emellan. Så nu ska här bakas!
Jag startar med mina favoritkakor, de går alltid hem, alla brukar gilla dem.
Klassiska knäckflarn.

Värm ugnen till 200 grader.
Smält 150 gr smör i en kastrull, ta sedan av från värmen. Rör i 2 dl socker, 2dl havregryn, 2 dl vetemjöl, 1/2 dl sirap, 1/2 dl grädde, 1/2 tsk bakpulver och 1 tsk vanilsocker. Blanda ordentligt. Klicka ut på plåtar med bakplåtspapper.
Tänk på att de flyter ut, MYCKET, så klicka ut smeten glest. Använd en tesked, de blir lagom stora kakor.
Grädda i mitten av ugnen i ca 5 min.
Enkelt va ? Och smaskigt.
Sen får det bli en av ungarnas favoriter, de kallas i vår familj "Rut & Knut"
Det är helt vanliga Schackrutor, alltså mördegskakor. Fast vi brukar byta ut kakaon som man brukar smaksätta halva degen med, och istället ta nån rolig färg !
Nu ska jag ta paus och laga lite mat istället...

Kram
JennyBlå

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar