lördag 19 september 2009

Världens godaste blåbärspaj

Idag har jag bakat paj, världens godaste paj tror jag. Och absolut den mest lättbakade ! Det är ett recept som jag tror min mamma fick när jag var liten, och det har bakats otaliga sånna kakor hos oss. Ja, det är nog kanske mer en kaka än en paj. Det funkar dessutom med vilka bär som hellst oxå, eller frukt. Blåbär, hallon, körsbär, äpplen, päron, rabarber vad som... Det blir nästan ingen disk. Och alla älskar den ! Maud´s knäckiga paj Socker 2dl Smör 100gr Mjöl 2dl Ägg 1st Bakpulver 1tsk Valfria bär eller frukter, färska eller frysta ca 2dl Värm ugnen till 200 C Smält smör i en kastrull, häll i socker och låt smälta med någon minut. Dra av kastrullen från plattan. Rör ner mjölet och bakpulver. Rör sedan ner ägget, rör kraftigt. Häll ner smeten i en ugnsfast form, den behöver inte smörjas. Strö över bär eller frukt. Sätt in i mitten av ugnen i 30-40 minuter, beroende på ugn. Kolla noga i sluet. Blir snabbt bränd. Mmmmm, njut... Lika god som den är, eller med en klick glass eller vaniljsås!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar